woensdag 22 mei 2013

Overstroming

Na een aantal heerlijk warme,zomerse dagen moeten ook wij er weer aan geloven.
Regen, regen en nog eens regen!
En niet zo'n klein beetje ook. Stortregens!
De waterstand in  de rivier de Låge, beneden in het dal, was al aardig hoog.
Omdat er al aardig wat smeltwater, van de bergen, naar beneden was gekomen.
Nu nog die hevige stortbuien en de rivieren beginnen buiten hun oevers te treden.
Gisteren waren Aurora en ik met een pony aan het trainen op Frya.
Dit paardencentrum is gelegen op de delta van de Låge, die meestal droog is.
Maar nu zagen we het water stijgen.
Dus er komt Flom! (overstroming).
De trein tussen Lillehammer en ons gebied rijd al niet meer.
En er is kans dat de E6 ook afgesloten gaat worden.
Gelukkig zitten wij hoger en zijn we veilig.
Maar de bewoners beneden, beginnen al alles met zandzakken af te zetten.
Ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen.
Maar de Låge stijgt 1 cm per uur. En dat is erg snel!
Hieronder wat foto's van het paardencentrum op Frya.
Straks ga ik even met Aurora naar Vinstra en ik hoop ook dan nog wat foto's te maken.

Wil je graag wat filmpjes zien van de overstromingen van 2011 in ons dal, kijk dan even
Hier.




Dit is een filmpje uit 2011.Aan de overkant van  deze berg wonen wij.

O,ja als jullie even mijn reacties gemist hebben dan kan dat kloppen.
Zoals altijd heb ik jullie blogs wel allemaal gelezen!
Ik kom gauw weer langs!

Veel liefs uit een super nat Noorwegen!

Juliëtte





Het paardensport centrum op Frya. Je ziet al aan de luchten dat het er niet veelbelovend uit ziet. Gelukkig was het toen nog droog.

Hier zie je dat de weilanden al onder water gaan liggen.

Dit is normaliter het bospad van een klein stukje bos. Nu staat alles al vol water van de Låge.


25 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat het weer snel de goede kant op gaat,
    Ik verlang zo naar enkele zonnestraaltjes.
    Mooie foto's van de natuur.
    Lieve groetjes, Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje, dat ziet er best heftig uit allemaal..het is jullie dus niet onbekend zo`n overstroming.
    Nou ik duim dat het allemaal zal meevallen voor jullie.

    Liefs, Ciska

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hopelijk stoppen de stortregens, hier schijnt nu de zon maar morgen weer koud en nat. De lente is ver te zoeken.
    Groetjes,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er niet best uit. Jij woont gelukkig letterlijk hoog en droog.
    Groeten van Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig dat jij hoog woont. Maar voor de mensen in het dal is het wel spannend. Maar hopen dat het meevalt! Hier lijkt het wel herfst, koud en nat en een koude wind. Ik had mijn laarzen al achter in de kast gezet maar heb ze weer tevoorschijn gehaald en eigenlijk wil ik gewoon slippers aan!
    Groetjes, Jonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoop niet dat je evenveel regen krijgt als hier. Het regent nu de hele dag door. Hier in ons gebied zijn ook al vele overstrominungen geweest. Wegen kapot e.d-
    Lieve groet Frederika

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sterkte met de wateroverlast. Zo erg als bij jullie is het hier nog niet. Een beetje onheilspellend om te zien, water heeft zo'n kracht. In Nederland zijn de seizoenen afgeschaft, het is hier nu alleen nog maar herfst. Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Owwwwwww .... dan gaan wij hier dus niet meer mopperen over al die regen!
    Succes meis .... hoop dat het niet zover als 2011 gaat komen!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat hebben jullie eigenlijk veel natuurverschijnselen.
    Gelukkig heb je niet direct last van hoog water. Ik vind het altijd wel heel indrukwekkend. Maar er lijkt mij ook niets ergers dan dat het water in huis komt. Dat lijkt me zo erg!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vond Noorwegen al een nat land in de zomer...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh wat een ellende daar Juliette, gelukkig zitten jullie hoog en droog. Hier is het vandaag gelukkig droog maar het is koud. Morgen wordt het geloof ik 10 graden, volgende week beter zegt men. We wachten maar af.
    Sterkte met alle wateroverlast.
    Lieve groet van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jeetje,wat een water.
    En het filmpje geeft een duidelijk beeld.
    Hopelijk is het snel weer voorbij.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Allemachtig, wat veel nattigheid hebben jullie daar. Mooi filmpje, al zal de werkelijkheid wat minder mooi zijn. Sterkte met al het smeltwater en de regen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. On hyvä kun asut korkealla ja tulva ei pysähdy sinun pihaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oohhh jee, wat een troep, ik hoop dat nooit mee te maken, een overstroming, lijkt me zo erg voor al die mensen al dat water in je huis..
    Maar goed dat je hoog zit

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat vervelend Juliëtte. Hier is het koud en regen maat gelukkig niet zo erg als bij jullie. Ik hoop dat de rivier snel stopt met stijgen en jullie weer snel zon krijgen.

    Groetjes Xandra

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een toestand! En wat een dreiging voor de mensen die wat lager wonen. Ik had nooit gedacht dat zoiets in Noorwegen zou voorkomen.
    Nou al die regen, die zal je wel snel zat wezen... Iedereen wil toch graag een keer naar buiten, en lekker van de lente genieten...
    Ik hoop maar dat er wat zon bij jullie komt!

    groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oei, dat ziet er dreigend uit hoor, met die hoogteverschillen verwacht je dat het water naar beneden stroomt...niet dus...spannend hoor,
    hopen nu op zonnig weer en dat het water maar snel zakt bij jullie.

    Lieve groetjes,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een water !!!..ik hoop niet op een herhaling voor jullie.....hier is het nog zo koudddddd...brrrrr...niks aan hoor.....liefs Ria...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh my God!! Incredible and terrible power of the nature! Hoping in sunny days...
    Kisses
    Alessandra

    BeantwoordenVerwijderen
  21. O wat erg lieverd, hoop dat het allemaal
    wat mee zal vallen. Vreselijk gewoon als
    alles helemaal onder komt te staan.

    Gelukkig wonen jullie hoger maar best,
    angsig allemaal.

    Veel sterkte en ik zal voor jullie
    duimen daar.....

    Veel liefs,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Floods are so devastating we have had some bad ones in Australia, hope the sun comes and stay around.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lieve Juliette,

    Meisje wat vreselijk!
    De lucht op die twee foto's ziet
    er onheilspellend uit!

    Tjeetje...gelukkig woon jij hoger,
    dus je voetjes blijven droog.

    Maar net wat Josephine zegt,
    wel angstig allemaal.

    Ik hoop dat het nu weer wat droger
    is geworden...

    Dag lieverd,

    Liefs,
    Marijke
    www.marijkevanooijen.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een rare wereld. Wij zitten alweer een tijdje in een hittegolf van 35 graden en smachten naar wat regen, die wel niet meer zal vallen tot October. Hopelijk krijgen jullie nu ook eindelijk zomer!!
    hugs Elsina

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter!
Ik ben daar altijd heel erg blij mee!

Liefs, Juliëtte